werkstuk in groep 7

Werkstuk groep 7
De kinderen weten wat je moet doen bij het maken van een werkstuk. Wij hebben het hier samen in de klas over gehad. Hieronder vindt u een handig opzetje, dit bied steun aan de kinderen. Uiteraard mag u uw kind helpen, denk hierbij aan het verzamelen van geschikte informatie en dit tot een klein geheel brengen. Het werkstuk wordt uiterlijk vrijdag 19 oktober  2018 ingeleverd

• Je maakt je werkstuk alleen, je mag wel geholpen worden door je vader, moeder, broers en/of zussen. Denk dan aan het helpen zoeken naar informatie en plaatjes.
  • Je werkstuk maak je op de computer thuis (of bijvoorbeeld in de bibliotheek).
  • gebruik word.
  • Denk aan een leuk voorblad, hierop staan je naam, het onderwerp, groep en eventueel een plaatje.
  • De inhoudsopgave (wat op welke bladzijde te vinden is) let op de juiste nummering. Voorblad telt ook mee.
  • Inleiding : onderwerp, waarom dit onderwerp gekozen en wat ga je vertellen. Geef een voorproefje.
  • Nawoord (wat heb ik ervan geleerd) Het is een korte samenvatting van je werkstuk.
  • Een bronnenlijst (waar heb ik de informatie vandaan) Benoem altijd de bron dus: titel van het boek en de schrijver. Hele titel van de website.
  • Pagina nummers
  • Verder bestaat je werkstuk uit minimaal 9 en maximaal 15 A4’tjes, de voorkant, inhoudsopgave, inleiding, bronnenlijst en het nawoord horen hier ook al bij. Denk ook aan plaatjes die goed bij je onderwerp en hoofdstukken passen.
  • De informatie mag je uit boeken halen of van internet gebruiken. Letterlijk overschrijven mag niet (is kopiëren). Het schrijven in eigen woorden en het kunnen samenvatten van informatie is het belangrijkste bij een werkstuk
  • Een hoofdstuk beslaat minimaal de helft van de pagina.
  • Maak de plaatjes niet te groot. Het gaat vooral om de tekst.
  • Gebruik overal hetzelfde lettertype. Gebruik lettertype 12. De titel mag wel groter. Gebruik zwart. Zorg ervoor dat je programma op geen afstand staat, zodat je geen extra witte regel krijgt wanneer je op enter drukt.
  • Begin ieder hoofdstuk op een nieuwe pagina.
  • Werk in 1 document dat is handiger i.v.m. paginanummers. Je kunt in word een lege pagina invoegen.
  • Zorg voor een back-up. Sla je werkstuk op je computer, maar ook op een usb-stick op.
  • Je levert het netjes in een mapje in. Geen nietje erin. Je mag bij de juf een snelhechter vragen.
  • Voor de verzorging krijg je ook punten.

Met vriendelijke groet,
Debby van Baalen